Content marketing, wat is dat?


Content marketing, content marketeer, contentcreatie. ‘Content’ lijkt het nieuwe toverwoord van marketeers: “Met de juiste content bereik je grootste resultaten!”. Toch is het niet altijd even duidelijk wat hiermee bedoeld wordt en wat een content marketeer precies doet. 

Definitie content marketing

“Content marketing is a strategic marketing approach focused on creating and distributing valuable, relevant, and consistent content to attract and retain a clearly defined audience — and, ultimately, to drive profitable customer action.”

Aldus het Content Marketing Instistute. Ironisch dat juist deze organisatie zo’n lange, lome definitie gebruikt. Na deze zin drie keer te lezen weet je nog steeds niet wat content nou precies is. En is het dus een giswerk om te achterhalen wat content marketing betekent.

Wat is content?
Content is een Engelse verzamelterm voor alle online informatie. Veel mensen denken dat het gaat om tekst, maar content is vele malen breder dan dat. Content marketing houdt zich dan ook bezig met al het materiaal dat je online met elkaar kunt delen. Dus het niet alleen tekst, maar ook video’s, afbeeldingen en al het andere dat je online met elkaar kunt delen.

Content marketing: de strijd om de beste content

Iedere dag krijg je ontzettend veel informatie te verwerken. Dat begint al ’s ochtends vroeg, als je jouw mobiel checkt en naar de brievenbus loopt. Onderweg naar je werk gaat het vrolijk door: met billboards, radio en busreclames. Eenmaal op je werk begint de jungle aan informatie pas écht. Van e-mails tot ongewenste pop-ups en van social mediaberichten tot advertenties. Vind je dat allemaal interessant?

De kans is klein dat je alles onthoudt, laat staan dat je actief klikt op advertenties. Content marketeers zorgen ervoor dat al die informatie jou wél interesseert en activeert.

Een content marketeer coördineert alle content

Ieder bedrijf communiceert met haar klanten. Via social media, commercials, direct mail en nog veel meer. Content marketeers zorgen ervoor dat iedere uiting relevant is voor de doelgroep. Door een strategie te bedenken en samen te werken met contentmakers, zoals tekstschrijvers en videomakers. Want niet iedereen is gebaat bij dezelfde informatie of dezelfde vorm van informatie. Zodat een boodschap waarde toevoegt voor jou als lezer, kijker of luisteraar. Met als uiteindelijke doel jou te activeren. Door de content te delen, erop te reageren of door op een link te klikken.

Oftewel, content marketing is een specifieke vorm van marketing die zich richt op contentoptimalisatie voor verschillende doelgroepen.