geschreven tekst

9x waarom geschreven tekst belangrijk is

Elke dag krijg je honderden informatieprikkels. Vroeger hield je het bij geschreven teksten in kranten en  brieven, vandaag de dag licht jouw telefoon de hele dag op en heb je meerdere social media-kanalen. Tekst wordt steeds vaker vervangen door video’s, foto’s en infographics. Wat mij betreft is dat een goede aanvulling, helemaal voor de beelddenker, maar dekt het nooit volledig de lading. Hierbij 8 redenen waarom ik vind dat geschreven tekst nog steeds belangrijk is. En blijft!

1 – Lezers, luisteraars en kijkers

Iedereen heeft van nature een voorkeur voor lezen, luisteren of kijken. Natuurlijk worden we door de moderne media steeds gemakzuchtiger, waardoor video aan populariteit wint. Maar er zijn nog steeds meer dan genoeg mensen die de voorkeur geven aan een tekst boven video of audio.

2- Geschreven tekst prikkelt je fantasie

Lezen is een hele andere ervaring dan een film kijken. Want door te lezen prikkel je jouw brein om zelf een voorstelling te maken van wat er staat. Je krijgt een beeld van de hoofdpersoon, schetst een beeld van de ruimte waar hij/zij is. Tijdens het kijken van een film wordt je fantasie direct doodgeslagen, want alles is al voor je uitgestippeld.

3 – Woorden brengen nuance aan

Een foto zegt soms meer dan duizend woorden. Ja, maar wat zegt het precies? Afbeeldingen, kunstwerken en andere visuele objecten zijn aan interpretatie onderhevig. Met een tekst kun je de boodschap veel nauwkeuriger aangeven. Oftewel, nuance is een van de redenen waarom tekst belangrijk is.

4 – Tekst belangrijk bij productspecificaties

Stel je voor: je loopt door de supermarkt en je wilt een soep kopen. Je twijfelt tussen 3 smaken. De plaatjes laten de ingrediënten zien, maar ja… hoe teken je een E-nummer? Naar mijn mening blijft tekst noodzakelijk om producten in een (web)winkel te labelen en te omschrijven.

5 – De ondersteunende functie van tekst

Tekst heeft een ondersteunende functie. Wil je een filmpje kijken op je telefoon, zonder het geluid aan te hoeven zetten? Ondertiteling is de oplossing. Kijk je een buitenlandse film? Idem. Wil je iets meer uitleg geven aan een afbeelding? Omschrijf kort wat ermee bedoel wordt. Hoe kort het ook is, tekst blijft tekst.

6 – Google beoordeelt teksten

Iedere website moet een ideale combinatie zijn van afbeeldingen, video’s en tekst. Waarin tekst op dit moment nog het zwaarste weegt. Google kijkt naar de lengte én de relevantie van jouw tekst. Dus hoe beter jouw tekst, hoe hoger je verschijnt in de zoekresultaten.

7 – Afwisseling werkt het beste

Denk eens na over de social mediapagina’s die jij het meeste volgt. Waarschijnlijk zijn dat pagina’s die tekst, video’s en afbeeldingen op een natuurlijke manier afwisselen. Want alleen tekst, of alleen video wordt maar saai. Tekst helpt dus om afwisseling aan te brengen in jouw content.

8 – Geschreven tekst is informatief

Je hebt tegenwoordig steeds meer visuele uitingen die behoorlijk informatief kunnen zijn. Zoals een infographic, of een animatievideo. Toch ben ik van mening dat niets zó informatief is als een tekst. Tekst heeft nu eenmaal de mogelijkheid je genuanceerd uit te drukken. Of juist heel commercieel. Maar net wat jouw lezer graag wil lezen.

9 – Elke video heeft geschreven scripts

De meeste video’s bevatten tekst. Een nieuwslezer die iets vertelt, een voice-over bij een uitlegvideo of een dialoog tussen jouw favoriete acteurs. Ze schudden dat niet zomaar uit hun mouw, maar leren het uit hun hoofd.

Wat vind jij? Hebben we over tien jaar genoeg aan afbeeldingen, video’s en audiofragmenten? Of zullen we altijd gebruik blijven maken van geschreven tekst?